vrijdag 29 mei 2015

Koud, tegenwind en de nachtegaal

Dag 5 - vrijdag 29 mei 2015; Arras -> Péronne (94 km/ totaal 299 km); trekkershut op camping bij jachthaven.

Naast alle cursiefjes over de Grote Oorlog nu even een indruk van hoe het mij is. Vandaag was een pittig dagje. Vanochtend vroeg uit Arras vertrokken, ik  had een hotel aan een van de mooie pleinen met oude gildehuizen. Gisteravond nog een mooie stadswandeling gemaakt. Genoten!

De route voert langs allerlei stille weggetjes en dat is fijn. Het gaat wel in de trant van 'de volgende 50 km geen winkels...' Nou ja, daar hou je dan rekening mee. Je ziet de dorpen in Frankrijk steeds meer ontvolken en dat is jammer.

Vanochtend koffie gedronken in zomaar een dorpskroegje en wat gekletst. Dat doe ik graag. Daarna stevig doorgefietst. Het was een lange etappe met stevige tegenwind en de ene helling na de andere. Daarnaast is het koud. Als ik blijf fietsen gaat het wel, maar als ik stilsta is het gemeen koud.

De omgeving is prachtig. Ik verlaat Pas de Calais en rijd het departement Somme binnen. Golvende akkers met bieten, aardappels, graan, bieten, vlas en koolzaad. De leeuwerik hangt juichend in de lucht en de geelgors fluit zijn heimweeroep. Overal in de dorpen zijn hordes mussen, boerenzwaluwen en in het moeras zingt de nachtegaal zjjn liefdeslied. Dit is mijn moederland, hier hoor ik thuis.

Jammer wel dat het weer niet meewerkt maar je moet het nemen zoals het komt. Om half zes ben ik in Péronne. Op de camping hebben ze een soort trekkershutten. Een mooi alternatief want op het moment dat ik de camping oprjjd vallen de eerste druppels uit de loodgrijze dag die al de hele dag dreigend boven de velden hangt.

Een warme douche en daarna eten en kletsen in de campingkroeg. Wat is het simpel om gelukkig te zijn.

1 opmerking:

  1. Hoi Marleen, indrukwekkende fietstocht! Je treft het niet met het weer, zo nat en koud. Je bent wel een bikkel hoor, erg knap van je. Groetjes Carel.

    BeantwoordenVerwijderen