woensdag 10 juni 2015

De prutsdag

Dag 17 a - woensdag 10 juni; Chambres d'hôte des Combes (vlakbij Collette des Linges) -> Guebwiller (camping bij Issenheim); 31 km (?); vanochtend koud, mistig, vanmiddag fris maar zonnig.

Qua fietsen had ik vandaag m'n dag niet. Dat heb je soms. Misschien was ik nog moe van gister en eergister, maar in ieder geval wilde het niet.

Na een heerlijk, overvloedig en gezellig ontbijt in des Combes (waarbij ik ook nog  lekkers voor onderweg toegestopt kreeg; dank Caroline!) ben ik eerst naar het museum Memorial de Linge gegaan. Dat ligt nog geen kilometer verder dan des Combes. Om 9.10 u was ik de eerste bezoeker en dus namen de gastheer en -vrouw veel tijd voor me. Was boeiend.
Over het museum (echt een aanrader, zonde om dit te missen) in een volgend stukje.

Daarna de berg af richting Turckheim. Mrt ruim dertig per uur door de kou naar beneden, daar wordt je dus zelf ijs-en ijskoud van. Bbbrrrr....

Tijd voor koffie en Flammkuchen in Turckheim. Gisteravond was er verteld over allerlei Elzasser specialiteiten en dit is er een van. Een soort superdunne pizzabodem met kaas, ui en spekjes. Kijk, als pedaleur mág je dit soort lunches zonder gewetenswroeging eten he 😊.

Turckheim is een prachtig oud stadje met heel veel vakwerkhuizen, geraniums en ooievaars. O ja, en toeristen, die ook.
Zo volgen er nog wat dorpjes. Je zit hier middenin het gebied waar de wijnvelden van de Riesling liggen. Mooi!

Tot nog toe vond ik de route erg mooi. Nu kwam er een stukje wat ik minder vond. Tussen Equisheim (dit jaar verkozen tot mooiste dorp van Frankrjjk!) en Westhalten gaat de route dwars door de wijnvelden. Daar zitten een paar vervelend steile stukjes in, maar ook erg slecht berijdbare grindwegen. Het gevolg is dat je voor geen meter opschiet en doodmoe wordt. Voor dit stuk mag voor mij een asfaltalternatief komen (en verder werkelijk niets dan lif voor de routemaker).

Het was dus qua fietsen een echte prutsdag. De pijp ging uit (ik wilde eigenlijk tot Cernay maar daarvoor ligt nog een stevig colletje) en dus heb ik gekozen voor het zinnige alternatief: boodschappen gedaan en een camping opgezocht. Morgen laatste etappe voor mij: in Cernay pikt Atje me op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten