Dag 14b - zondag 7 juni
De meesten van jullie zullen wel een beeld hebben van de toegangshekken van de metrostations in Parijs. Mooie, grillig gevormde metalen hekwerken versierd met allerlei kleurige bloemenmotieven. Deze stijl, art nouveau (in Duitsland Jugendstil), kwam sterk tot ontwikkeling in Nancy na 1870. En dat kwam door de oorlog.
Na de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871 wisselden Alsace-Lorrainne weer eens van 'eigenaar' en kwam het gebied in Duitse handen, behalve Nancy dat Frans bleef.
Nu had lang niet iedereen zin om naar de pijpen van der Kaiser te vallen en dus kwam er een ware uittocht op gang. Hierbij ging het vooral om schrijvers, kunstenaars en ambachtslieden, bevolkingsgroepen die van nature al redelijk mobiel zijn.
Nancy had al eeuwenlang de reputatie een kunstenaarsstad te zijn, een vrjje stad waar bijv. hugenoten welkom waren terwijl ze elders werden verdreven. En, niet te vergeten, de aanwezigheid van Stanislas sinds 1833 als heerser over Lotharingen had al veel kunstenaars en ambachtlieden aangetrokken die werk vonden in de talloze gebouwen en kunstwerken die gemaakt werden onder zijn bewind.
Bekend was Nancy al langere tijd vanwege de glaskunstenaars en het prachtige aardewerk dat er werd gemaakt. Nu, aan het eind van de 19e eeuw kwam een beweging op die niet langer de rede (nagestreefd door de Verlichting, 18e eeuw, denk aan schrijvers als Diderot, Voltaire) op de eerste plaats stelde, maar ook de natuur weer meer ging waarderen. Dit kwam ook doordat in die tijd - met de opkomst van de koloniën - mensen veel meer gingen reizen en schrijven over die reizen. De schrijver Rousseau had 't over de 'nobele wilde' en je herinnert je Marie-Antoinnette die haar eigen boerderijtje had waar ze boerinnetje kon spelen.
Tegen deze achtergrond gingen kunstenaars en architecten werken met natuurmotieven zoals ranken en bloemen. Hier in Nancy noemde men dat de 'school van Nancy'. Deze kwam onder meer tot bloei door kunstenaars als Emile Gallé.
Dit is in hele grote lijnen de geschiedenis van l'art nouveau. Het is misschien niet verwonderlijk dat de bloeitijd ervan vlak na la Grande Guerre lag, in de jaren twintig. Het was bij uitstek een optimistische kunstvorm die wonderwel paste na de gruwelen van de oorlog. En tijd waarin Parijs zich opmaakte voor 'les années folles' (the roaring twenties). Mét metro!
ps: als je in Nancy door de stad loopt zie je hier en daar nog mooie voorbeelden van l'art nouveau. Ook in de musea is hier veel over te vinden. Aanrader: maak een stadswandeling en kijk af en toe naar boven 😊
Geen opmerkingen:
Een reactie posten