dinsdag 2 juni 2015

De kiekendief van Notre Dame

Dag 9 -dinsdag 2 juni 2015. Val de Vesle -> Varennes-en - Argonne (80 km; totaal 610 km).

Al voor half acht zat ik op de fiets. Niet dat het zo'n lang stuk is vandaag, maar de route kost mij veel tijd omdat ik alles lees en bekijk onderweg (wees blij dat je niet meefietst!)

Dit traject gaat door een dunbevolkte streek met weidse vergezichten. Het doet me qua eenzaamheid denken aan de Chemin des Dames. Ook hier is hard gevochten en wel zo hard dat een groot deel van de grond niet meer gebruikt kan worden voor landbouwdoeleinden. De heuveltop waar ik overheen kom, is zodanig beschoten dat hij na de oorlog vier meter minder hoog was dan ervoor!

Ze maken wel van de nood een deugd want het terrein wordt nu gebruikt als militair oefenterrein. Het is ongelooflijk groot, ik schat meerdere tienduizenden hectares. En zoals de meeste militaire oefenterreinen stikt het er van de vogels.

Het biedt wel een bijzondere achtergrond: nooit eerder heb ik gefietst met (letterlijk! artillerievuur op de achtergrond. Eigenlijk best luguber.

Er wordt hier trouwens wel meer geschoten en niet om te oefenen. In het voorbijfietsen zie ik een haas tussen de jonge bieten. Hij wordt belaagd door twee kraien. Wanhopig rent hij van de ene kraai naar de andere, waarschijnlijk liggen zijn jongen vlakbij en kraaien lusten wel een jong haasje. Ik vrees dat Lampe aan het kortste eind gaat trekken: tegen twee aanvallers is hij gewoon geen partij.

Wat pijnlijk ontbreekt in deze streek (en in de rest van Frankrjjk) zijn roofvogels. Jagers zien ze (ten onrechte!!) als 'concurrent' en schieten ze dood of vergiftigen ze. Lekker weidelijk...

In dit soort gebieden zou je de buizerd moeten horen mauwen en de kiekendief z'n glijvlucht boven het koren moeten zien maken en de torenvalk zou moeten bidden boven de wegkant. Maar niks. Alleen maar kraaien en eksters die de opengevallen plekken innemen.

Maar dan opeens, in de buurt van Autry, verschijnt ineens majestueus een bruine kiekendief vanachter een Lieve Vrouwenkapelletje. Hoezo gebedsverhoring? 😊

Her is een mooi traject vandaag, steeds met meer klimmetjes naarmate Arragon in zicht komt. Om drie uur ben ik binnen.Tijd om de was te doen. Het waait al de hele dag onzalig hard en de zon schijnt nu (maar nog steeds koud) dus drogen zal 't wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten