zondag 7 juni 2015

De geur van lindebloesem

Dag 14 - zondag 7 juni; boemeldagje in Nancy, 0 km gefietst. Mooi, zonnig weer.

Overal in het gras spelen kleine kinderen,  gezinnen en vrienden picknicken in de schaduw van de oude bomen. Dames op leeftijd laten hun hondje uit en opvallend veel mensen zitten er te lezen.

De pauwen uit de kleine dierentuin laten zich doordringend horen. Een flard muziek van het draaimolentje wint het van de merel. De zwaarzoete geur van lindebloesem fluistert dat het zomer is.

Het grote park la Pépinière vormt onderdeel van de oude binnenstad van Nancy. Ooit gesticht door de onvolprezen Stanislas als botanische tuin en kwekerij staan er nu de meest bijzondere bomen. En veel lindes natuurlijk, we zijn hier wel in Frankrijk!

Eigenlijk was ik van plan om vandaag verder te fietsen, maar ik kon het niet. Er valt zoveel te genieten in deze stad! Het is niet de eerste keer dat me zoiets overkomt. Jaren geleden was ik ijverig onderweg op 't fietsje naar Rome toen ik ben blijven hangen in Florence, totaal in de ban van alle schoonheid die daar te vinden viel. Rome heb ik pas  jaren later gezien...

Het was vandaag een echt rustdagje. Vanochtend heb ik het musée Lorraine bezocht. Nou ja, de helft, en vamiddag de andere helft. Een tegenvaller: de zaal over la Grande Guerre is opgeheven. Nou ja zeg! Tussendoor genoten van la Pépinière, naar de markt geweest en de basiliek van Saint-Epvre bezocht (prachtig!). Tenslotte een mooie stadswandeling gemaakt. Kortom, ik ben helemaal uitgerust en klaar voor de volgende etappe van de Frontlijnroute!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten